Du har helt sikkert set dem på Instagram. Eller også har du hørt om dem fra familie og venner. De famøse influencers. Men hvordan fungerer det egentlig? Og burde din virksomhed bruge influencers i jeres markedsføring? Få svaret her! 

Hvad er influencer marketing?

Influencer marketing er, når privatpersoner med +5000 følgere på sociale medier, reklamerer for dit produkt – ofte med en rabatkode eller et godt tilbud til personens følgere.

Influencers er ofte mere troværdige end brands. I dag handler det i høj grad om word-of-mouth for forbrugere. Hvis ikke almindelige mennesker kan stå inde for et produkt, er der chance for, at de aldrig vil købe det. 

Rigtig mange forbrugere bruger sociale medier inden de skal undersøge et nyt produkt. Ofte kommer de forbi en influencer, som har en anbefaling til dette produkt. Derudover skaber influencers brand awareness. Det kan derfor godt være, at du ikke mærker resultaterne med det samme. Men se det som en langsigtet-investering, der over tid skaber vokseværk i din virksomhed. 

Hvad kan influencer marketing gøre for dig?

Influencers arbejde foregår på de sociale medier hele dagen. De kender mediet ud og ind og ved, hvad deres følgere gerne vil se. Influencers er ofte gode til at tage flatterende billeder, klippe en video sammen, som på den måde promovere dit brand bedst muligt ud til en potentiel ny målgruppe. Og på den måde laver de ofte bedre content end du gør – hvilket sælger mere.

For at sige det som det er: influencer marketing er ikke for alle virksomheder. Først og fremmest skal du vurdere, om dit produkt har en målgruppe på særligt Instagram. Hvis dit produkt har det, så kan influencer marketing være noget for dig. Hvis ikke – så hold dig fra det. 

Influencer marketing er en jungle at finde rundt i. Hvem skal være influencer for dit brand? Hvem kan sælge dine produkter godt nok til, at du tjener penge på det?

Micro influencers er vejen frem!

Det handler om at finde den rette person, med de rette følgere til at reklamere for dit produkt. I dag findes der bureauer, som Make Influence, som har en masse influencere under deres vinge – både de store og dem vi kalder mikro influencere. Micro influencers har mellem 5.000 og 25.000 følgere på sociale medier. Mikro influencers er mest effektive. De mindre influencers er faktisk op til 7 gange så effektive som de helt store på de sociale medier – og de er billigere. 

Derfor anbefaler vi, at du anvender mikro influencere. 

Influencer marketing er kommet for at blive – i hvert fald lidt endnu. En influencer kan være enhver person, der har mere end 5000 følgere på sin Instagram. Det kan være kendissen, til medarbejderen, bloggeren eller eksperten. 

Inden du går i gang, stil dig selv spørgsmålet: stemmer influencer marketing overens med mit brand? 

Hvis svaret er ja, er det noget vi kan hjælpe dig med at kigge ind i. Vi kan skabe kontakten mellem agenturet, som finder de rigtige influencers til at reklamere for dit brand. 

Hvis svaret er nej, så er influencer marketing ikke noget for dig. 


Kontakt os, hvis du har brug for sparring og rådgivning indenfor influencer marketing. Vi er klar på en uforpligtende samtale omkring dine behov!

Jeg vil gerne have en uforpligtende samtale!